ایفون 14  یا 15 کدا بهتر است؟

ایفون 14  یا 15

اکنون که آیفون 15 رسما عرضه شده است، ممکن است از خود بپرسید که آیا باید یکی را انتخاب کنید. ایفون 14  یا 15 کدام بهتر ایت؟ این یک سوال منصفانه است، اما چیزی که ممکن است بخواهید در نظر بگیرید این واقعیت است که اپل هنوز آیفون 14 را – کاملا نو و 100 دلار کمتر می فروشد. آیفون تنها یک سال از عمر آن می گذرد و اپل سابقه ای قوی در پشتیبانی از گوشی های خود برای سال ها دارد، مدت ها بعد از اینکه شما آماده مبادله گوشی خود با چیز دیگری باشید. بنابراین شاید ارزش آن را داشته باشد که مقداری پول پس انداز کنید و با یک گوشی هوشمند کمی قدیمی تر، اما همچنان توانا، همراه شوید.

 

پس از آن، آیفون 15 نسبت به سال‌های اخیر ارتقاهای قابل توجه‌تری نسبت به نسل قبلی خود دارد. بسیاری از ویژگی های کلیدی که تنها آیفون 14 پرو در سال گذشته از آن برخوردار بود، امسال به آیفون 15 راه یافته است. این مانند خرید گوشی 999 دلاری سال گذشته به قیمت 799 دلار در سال جاری است که با هر معیاری یک معامله مرگبار است.

 

ایفون 14  یا 15 کدام بهتر است؟

ایفون 14  یا 15

شباهت‌های بین این دو گوشی دلیل محکمی برای استفاده از مدل قدیمی‌تر است. به هر حال، اگر بیشتر ویژگی‌ها یکسان باشند، اما یکی از آنها 100 دلار کمتر قیمت داشته باشد، بی‌معنی است، درست است؟ اما در نظر بگیرید که تفاوت های امسال تفاوت های بسیار بزرگی هستند که می توانند تجربه کاربری شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند. بنابراین این چیزی است که ما اینجا هستیم تا بررسی کنیم. در اینجا تفاوت ها و شباهت های بین آیفون 14 و آیفون 15 آورده شده است.

 

مشخصات ایفون 14

اندازه نمایشگر: 6.1 اینچ | نوع نمایشگر: 1170 x 2532 پیکسل Super Retina XDR OLED | رم: 6 گیگابایت | گزینه های ذخیره سازی: 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت | پردازنده: Apple A15 Bionic | سیستم عامل: iOS 16 قابل ارتقا به iOS 17 | باتری: 3279 میلی آمپر ساعت | ابعاد: 5.78 x 2.81 x 0.31 اینچ | وزن: 6.07 اونس | وضوح دوربین جلو: 12 مگاپیکسل | وضوح دوربین عقب: 12 مگاپیکسل (واید)، 12 مگاپیکسل (فوق عریض) | رنگ ها: نیمه شب، بنفش، نور ستاره ای، آبی، قرمز، زرد

 

مشخصات ایفون 15

اندازه نمایشگر: 6.1 اینچ | نوع نمایشگر: 1179 x 2556 پیکسل Super Retina XDR OLED | رم: 6 گیگابایت | گزینه های ذخیره سازی: 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت | پردازنده: Apple A16 Bionic | سیستم عامل: iOS 17 | باتری: 3349 میلی آمپر ساعت | ابعاد: 5.81 x 2.82 x 0.31 اینچ | وزن: 6.03 اونس | وضوح دوربین جلو: 12 مگاپیکسل | وضوح دوربین عقب: 48 مگاپیکسل (واید)، 12 مگاپیکسل (فوق عریض) | رنگ ها: مشکی، آبی، سبز، زرد، صورتی

 

ایفون 14  یا 15 چه شباهتی باهم دارند؟

ایفون 14  یا 15

هر چه چیزها بیشتر تغییر کنند، بیشتر ثابت می مانند. این روزها، به خصوص وقتی در مورد برندهای معتبری مانند اپل صحبت می کنید، به روز رسانی های نسلی شما از یک گوشی به گوشی دیگر قابل توجه نخواهد بود. فقط آنقدر آب میوه وجود دارد که می توانید سال به سال از همان پیکربندی بیرون بکشید. می‌توانید اجزای خود را کمی کوچک‌تر، تراشه‌هایتان را کمی کارآمدتر و باتری‌هایتان را کمی باریک‌تر کنید، اما در کل، سال به سال دستگاه بسیار مشابهی خواهید داشت. تقریباً نیم دهه است که اوضاع در فضای گوشی های هوشمند به این شکل بوده است.

 

به این ترتیب، اگر بخواهید این دو گوشی را کنار هم روی میز قرار دهید، به سختی می توانید آنها را از یکدیگر جدا کنید. آنها بسیار نزدیک به دوقلوها هستند – وقتی آنها رو به پایین هستند. آنها را برگردانید و ناگهان تشخیص تفاوت آسان تر می شود. اما از نظر ضخامت، قد، عرض و وزن ظاهراً این دو نخود از یک غلاف می آیند.

تاریخچه گوشی های سامسونگ چیست؟

 

این شامل برآمدگی دوربین، یا جایی که دوربین از شاسی بیرون زده است. در حالی که قسمت داخلی برآمدگی دوربین بسیار متفاوت است و به طور قابل توجهی ارتقا یافته است، شما هنوز دو لنز در یک پیکربندی مورب دارید. برآمدگی دوربین از سال گذشته تا امسال کمی بزرگتر است، بنابراین سال به سال یک قاب مشابه روی گوشی قرار نمی گیرد. این کمی آزاردهنده است، با توجه به اینکه ساختار بین این دو گوشی چقدر شبیه است – نزدیک است، اما به اندازه کافی نزدیک نیست.

 

باتری آیفون 15 فقط یک مو بیش از دو درصد بزرگتر از مدل قبلی خود است – آنقدر نزدیک که ممکن است یکسان باشند. در حالی که پردازنده جدید احتمالاً به طور کلی باتری کارآمدتر است، تفاوت در اندازه باتری و عمر باتری احتمالی ناچیز است. آیفون 15 شما خیلی بیشتر از 14 دوام نمی آورد، اگر اصلا دوام بیشتری داشته باشد.

 

هر دو گوشی دارای همان IP68 مقاومت در برابر آب و گرد و غبار هستند و هر دو گوشی در ایالات متحده فقط eSIM را برای اتصال می پذیرند. دومی به اولی کمک می کند. پورت‌ها و دکمه‌های کمتر کمک می‌کنند تا تلفن را بهتر ببندید—یک نکته مثبت—اما اپراتورهای ایالات متحده هنوز در پذیرش eSIM بسیار کند عمل می‌کنند. به طور کلی، تا زمانی که از آیفون دیگری جابجا می‌شوید، انتقال به راحتی انجام می‌شود. حتی با اکثر دستگاه های اندرویدی، می توانید به راحتی سیم کارت فیزیکی را با eSIM تعویض کنید و اپل این کار را برای شما آسان می کند. اما اگر آخرین تلفن شما یک تلفن اندرویدی بود و به هر دلیلی تصمیم به تعویض مجدد گرفتید، باید با شرکت مخابراتی خود تماس بگیرید یا در آینده به فروشگاهی مراجعه کنید تا یک سیم کارت فیزیکی جدید دریافت کنید، و کار کمی می توانید انجام دهید. که

 

بنابراین به طور کلی، بسیاری از این گوشی ها یکسان یا حداقل بسیار مشابه هستند. این روزها فناوری گوشی های هوشمند چنین است. اما تفاوت بین این دو در واقع در چند زمینه کلیدی بسیار قابل توجه است، بنابراین اجازه دهید در مورد اینکه چرا ممکن است بخواهید آیفون 15 را انتخاب کنید صحبت کنیم.

 

پردارنده ایفون 14  یا 15

ایفون 14  یا 15

در حالی که پردازنده آیفون 15 از بسیاری جهات بهتر از پردازنده آیفون 14 است، به خودی خود یک به روز رسانی نسبتاً تدریجی است. در بین تست‌ها و معیارهای مختلف، A16 Bionic در آیفون 15 از هر نظر بهتر از A15 Bionic در آیفون 14 است. این تفاوت‌ها می‌تواند به اندازه 10 تا 15 درصد بهبود در بسیاری از زمینه‌ها از جمله قدرت محاسباتی، پردازش گرافیکی و بهره‌وری انرژی باشد، که همگی واقعا عالی هستند. اما وقتی تلفن شما در حال حاضر بیشتر این معیارها را در نانوثانیه اندازه گیری می کند، سخت است استدلال کنید که تفاوت قابل توجهی بین این دو وجود دارد.

 

همانطور که گفته شد، 10 تا 15 درصد هنوز یک پیشرفت قابل توجه است، بنابراین اگرچه این باعث نمی شود که تجربه اکثر مردم به طور قابل توجهی بهتر باشد، این واقعیت باقی می ماند که آیفون 15 از هر نظر سریعتر از آیفون 14 است و ما می توانیم اگر به آن اشاره نکردیم، چشم پوشی کنیم. آیا تاثیر قابل توجهی در روال روزانه شما خواهد داشت؟ گفتنش سخته این واقعاً بستگی به کاری دارد که با تلفن خود انجام می دهید.

 

مرور و اشتراک گذاری عکس ها در اینستاگرام به همین صورت خواهد بود. زمان پردازش برای ویدیوهایی که قصد بارگذاری آنها را دارید احتمالاً بهتر خواهد بود. مرور وب تا حد زیادی یکسان خواهد بود. بازی به خصوص از نظر زمان بارگذاری و نرخ فریم کمی بهتر خواهد بود. بنابراین، در حالی که به راحتی می توان به پردازنده اشاره کرد و گفت: «بهتر است» معنای واقعی آن برای زندگی روزمره شما بسیار به نحوه استفاده از تلفن شما بستگی دارد.

قیمت گوشی ورتو و ویژگی های آن

 

به احتمال زیاد، اگر از آن دسته افرادی هستید که به سرعت پردازشگر اهمیت می دهید، به خصوص برای بازی های موبایلی، احتمالاً از آن دسته افرادی هستید که باید جلو بروید و ارتقا دهید. اگر نمی دانید یا برایتان مهم نیست، آیفون 14 برای شما مناسب است.

 

نمایشگر ایفون 14  یا 15

 

نمایشگرهای هر دو گوشی نیز به جز یک ویژگی کلیدی، عمدتاً یکسان هستند. جزیره پویا راه خود را به آیفون 15 باز می کند. برای اولین بار، یک آیفون غیر حرفه ای دارای “بریدگی با کلاه” است که گسترش می یابد و شامل اطلاعات مفید از برنامه های در حال اجرا در پس زمینه در بالای صفحه می شود. این ویژگی از آیفون 14 حذف شد و در انحصار آیفون 14 پرو باقی ماند.

 

اگر با جزیره پویا آشنا نیستید، در اینجا چیست و چگونه کار می کند. هر آیفون از زمان آیفون X دارای یک بریدگی در بالای گوشی است که تعدادی دوربین و سنسور مختلف را در خود جای می دهد که برای فعال کردن FaceID، ویژگی تشخیص چهره اپل که قفل گوشی شما را باز می کند، استفاده می شود. سال گذشته، اپل یک نوار OLED را در بالای نمایشگر اضافه کرد و بریدگی را به یک سوراخ پانچ تبدیل کرد تا حسگرهای مشابه در آنجا زندگی کنند، اما به شکل بیضی. اما کاری که اپل بعداً با آن انجام داد بسیار جالب است.

 

وقتی تماس تلفنی دریافت می کنید، بیضی شکل بزرگ می شود تا به شما نشان دهد چه کسی در حال تماس است. وقتی موسیقی در حال پخش است، بیضی بزرگ می شود تا شکل موج آهنگ را به شما نشان دهد. اگر از برنامه دور شوید، Dynamic Island اطلاعات را در بیضی باز شده نگه می‌دارد تا به شما امکان دهد ببینید در برنامه‌ای که ترک کرده‌اید چه می‌گذرد. می‌توانید امتیازات ورزشی، شماره دروازه‌های یک شرکت هواپیمایی یا فاصله اوبر خود را ببینید. این یک ویژگی واقعا جالب است و سال گذشته فقط در مدل های حرفه ای گنجانده شد، اما دیگر اینطور نیست.

 

البته، اینکه آیا جزیره پویا را دوست دارید یا نه، یک اولویت است. این بسیار مفید است، اما در حال حاضر، تنها تعداد انگشت شماری از برنامه ها (ده ها، اما در مقایسه با کل فروشگاه برنامه، تعداد انگشت شماری هستند) وجود دارد که در واقع از این ویژگی بهره می برند. اما، با توجه به اینکه Dynamic Island در هر مدل آیفون امسال وجود دارد، احتمالاً می‌توانید انتظار داشته باشید که اپلیکیشن‌های بیشتری شروع به ساخت آن کنند.

 

این بدان معناست که اگر آیفون 14 را انتخاب کنید، این ابزار مفید را از همه برنامه‌ها، چه در حال حاضر و چه در آینده، از دست خواهید داد. اگر می خواهید از جزیره دینامیک استفاده کنید، باید آیفون 15 را انتخاب کنید، اما اگر برای استفاده روزانه شما ضروری نیست، آیفون 14 بسیار خوب خواهد بود.

 

دوربین ایفون 14  یا 15

 

دوربین تنظیم شده در آیفون 15 همان چیدمان آیفون 14 را دارد، اما این همان جایی است که شباهت ها به پایان می رسد. امسال، اپل اندازه سنسور را به 48 مگاپیکسل در آیفون 15 افزایش داده است. البته، همیشه موضوع مگاپیکسل نیست، اما در این مورد، این بخش بسیار بزرگی از داستان است.

 

یک سنسور 48 مگاپیکسلی به اپل اجازه می دهد تا برخی از ویژگی های جالب را اضافه کند، از جمله به کاربران خود زوم بدون افت 2 برابری می دهد. اپل با تمرکز بر پیکسل‌های مرکز حسگر، می‌تواند بدون فشرده‌سازی عکسی را برش دهد و عکس‌های واضح‌تری بگیرد که از نزدیک‌تر از قبل ممکن است. یک سنسور 48 مگاپیکسلی همچنین به اپل اجازه می‌دهد که Quad binning را پیاده‌سازی کند، که اساساً یک مربع 2 در 2 پیکسل را می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند و به سنسور دوربین نور بسیار بیشتری برای کار کردن می‌دهد و در نتیجه عکس‌های فوق‌العاده‌ای در نور کم ایجاد می‌کند.

قیمت گوشی های ورتو چند است؟

 

در همین حال، آیفون 14 دارای سنسور 12 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و دوربین اولتراواید است. تا به حال، آیفون یکی از بهترین دوربین‌هایی بوده است که می‌توانستید روی آیفون داشته باشید. افزایش 48 مگاپیکسلی به اپل این امکان را می دهد که ابزارهای کاربردی بیشتری را به مجموعه دوربین عالی گوشی شما بیاورد. بسیاری از این ترفندها قبلاً در iPhone 14 Pro سال گذشته وجود داشت، بنابراین این یک امتیاز واقعی برای iPhone 15 است. بین دوربین فوق عریض (که به عنوان یک لنز ماکرو نیز عمل می کند) می توانید چهار راه مختلف برای گرفتن عکس داشته باشید. که برای آن دوربین بسیار قدرتمند است.

 

 USB-C ایفون 14  یا 15

 

در نهایت، بدون شک بزرگترین یا حداقل مهم ترین تغییر در سری آیفون 15 باید جایگزینی درگاه لایتنینگ با پورت USB-C برای شارژ و انتقال داده باشد. اتحادیه اروپا اخیراً قانونی را تصویب کرده است که کانکتور «جهانی» را در همه گوشی‌های هوشمند الزامی می‌کند و این شامل آیفون نیز می‌شود. در نهایت، اپل مجبور شد از این قانون پیروی کند یا در غیر این صورت با از دست دادن کل بازار اروپا مواجه شود. پس آن برای تو به چه معناست؟

 

احتمال بسیار خوبی وجود دارد که از قبل یک کابل USB Type-C در خانه خود داشته باشید. بسیاری از دستگاه‌ها از جمله هدفون، هدفون، لپ‌تاپ و موارد دیگر مدت‌هاست که از USB-C استفاده می‌کنند، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که از قبل چیزی داشته باشید که کار کند. اگر مستعد از دست دادن کابل های خود هستید، اپل همچنان یک کابل USB-C در جعبه ارائه می دهد.

 

در درازمدت، این بدان معناست که افراد باید هنگام خروج از خانه، انواع کمتری از کابل‌ها را با خود بیاورند و نگران نباشند که کدام کابل برای هر دستگاه کار می‌کند. آیفون 15 به USB 2.0 محدود شده است که تنها قادر به انتقال داده با سرعت 480 مگابیت در ثانیه است، اما واقعاً فقط زمانی که/اگر نیاز به انتقال داده از یک دستگاه به دستگاه دیگر داشته باشید، نگران کننده است.

 

البته، موضوع کوچکی وجود دارد که با کابل های لایتنینگ قدیمی خود چه کاری انجام دهید و اگر این یک نگرانی بزرگ برای شما است، آیفون 14 ممکن است برای شما مناسب باشد. اما مطمئناً اگر این مسیر را طی کنید، گوشی هوشمند خود را برای آینده محافظت نمی‌کنید، و نمی‌توان گفت که کابل‌های لایتنینگ چقدر طولانی خواهند بود.

 

جمع بندی

در پایان، مهم است که هنگام خرید یک گوشی هوشمند، همه متغیرها را در نظر بگیرید، اما آیفون نسبت به آیفون 14 ارتقاء بسیار قانع کننده ای است. حتی اگر قبلاً آیفون 14 داشته باشید، چیزهای خوبی وجود دارد. دلایلی برای ارتقا، از جمله USB-C، زوم 2 برابر و جزیره پویا.

 

تمام آنچه گفته شد، آیفون 14 پیش از عرضه آیفون 15 با قیمت 799 دلار خرید بسیار خوبی بود و امروز با قیمت 699 دلار خرید بهتری دارد. بعلاوه، شما همچنان در حال خرید آن هستید و اپل تا مدت ها پس از جدایی شما از نرم افزار آن گوشی پشتیبانی می کند. بنابراین اگر از هزینه ها آگاه باشید، از خرید آیفون 14 پشیمان نخواهید شد.

 

اما شما واقعاً باید 15 را بخرید. اپل به صراحت اعلام کرده است که Dynamic Island و USB-C راه آینده این شرکت هستند و تنها به گسترش این قابلیت ها سال به سال ادامه خواهد داد. اگر با آیفون 14 همراه باشید، امروز 100 دلار اضافی خواهید داشت، اما ممکن است متوجه شوید که نمی توانید از ویژگی های جدید در آینده استفاده کنید و این می تواند به یک سردرد بزرگ در مسیر تبدیل شود. .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 8 =