مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵

در دنیای گوشی‌های هوشمند، هر نسل جدید مجموعه‌ای از تغییرات و پیشرفت‌ها را با هدف جذب کاربران تشنه‌ی فناوری به همراه دارد. با ورود آیفون 15، مقایسه آن با نسل قبلی خود یعنی آیفون 14 برای درک شباهت ها و تفاوت هایی که اپل در این دستگاه ها معرفی کرده است، اجتناب ناپذیر است درادامه مقاله به مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ می‌پردازیم.

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵

.همانطور که مشخص است چند روز پیش آیفون 15 مانند هر سال در رویداد اپل که در شهریور ماه امسال برگزار شد معرفی شد. حال بیایید  نگاهی به مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ بیاندازیم.

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ در طرح

اگرچه هر دو مدل تقریباً یکسان به نظر می رسند، اما تفاوت هایی در طراحی و رنگ دوربین عقب وجود دارد. جدای از این تفاوت ها، یکی از بزرگترین تفاوت ها این است که مدل آیفون 15 مانند مدل iP14 Pro دارای یک بریدگی متحرک روی صفحه نمایش به نام Dynamic Island است. می‌توانیم آیفون 15 را دارای قاب بسیار شبیه به 14 پرو در نظر بگیریم. وقتی به طراحی نگاه می کنیم، هیچ تفاوت قابل توجهی جز بریدگی متحرک روی صفحه نمایش نمی بینیم. تفاوت اصلی بدون شک در پورت شارژ است که از لایتنینگ کلاسیک به پورت USB-C تبدیل شده است. با توجه به طرح و متریال استفاده شده در هر دو مدل. آیفون 15 بدنه آلومینیومی را انتخاب می کند، در حالی که آیفون 14 از بدنه فولادی ضد زنگ استفاده می کند. این تفاوت به همین جا ختم نمی شود، زیرا قاب آیفون 15 مات است، در حالی که قاب آیفون 14 براق است. علاوه بر این، آیفون 15 با تفاوت 35 گرمی نسبت به نسل قبلی خود، به طور قابل توجهی سبک تر است.

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ در پردازنده

در مورد پردازنده، ما تفاوت زیادی پیدا می کنیم، زیرا آیفون 14 با تراشه A15 Bionic کار می کند، در حالی که آیفون 15 با یکی از آخرین پردازنده های این شرکت عرضه می شود: A16 Bionic. در مورد حافظه داخلی، ما هیچ تغییری پیدا نکردیم، زیرا سه نسخه حفظ شده است: 128 گیگابایت / 256 گیگابایت و 512 گیگابایت.

کارایی

وقتی به پردازنده نگاه می کنیم، آیفون 15 برخلاف 14 (پردازنده iP 14: A15) از پردازنده A16 استفاده می کند که دقیقاً مشابه A16 6 هسته ای استفاده شده در آیفون 14 پرو است. اگرچه در مقایسه با مدل معمولی 14 با نگاهی به پردازنده شاهد پیشرفت هایی هستیم، اما می توان گفت که عملکرد بسیار مشابهی با 14 Pro خواهد داشت.

تعویض گوشی آیفون

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ باتری

باتری یکی دیگر از جنبه های مهم است که باید در نظر گرفته شود و در اینجا تفاوت ها کاملاً قابل توجه است. باتری آیفون 14 3279 میلی آمپر ساعت است در حالی که آیفون 15 دارای باتری 3878 میلی آمپر ساعتی است. از نظر مدت زمان، هر دو مدل کاملا مشابه هستند. تلفن های همراه جدید 20 ساعت پخش ویدئو را امکان پذیر می کنند، در حالی که آیفون 14 به همین مدت زمان می رسد.

از نظر باتری، طبق اطلاعات موجود در وب سایت رسمی اپل دقیقاً یکسان به نظر می رسند، هر دو دستگاه ظرفیت پخش ویدیو تا 20 ساعت و صدا را تا 80 ساعت با یک بار شارژ دارند. باز هم، هر دو از شارژ سریع 20 واتی پشتیبانی می کنند. با این حال، تغییراتی در ظرفیت باتری وجود دارد. در حالی که آیفون 14 با باتری 3279 ماهه عرضه می شود، آیفون 15 با باتری 3877 ماهه عرضه می شود. اگرچه افزایش قابل توجهی برای اپل به نظر می رسد، اما از اینکه تفاوتی در استفاده از آن ایجاد نکرد، تعجب کردم. من فکر می کنم عملکرد باتری یکسان باقی مانده است، شاید به این دلیل که روشنایی صفحه نمایش آیفون 15 کمی بالاتر بود.

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ در دوربین

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵

یکی از بزرگترین تفاوت هایی که در مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ متوجه آن خواهید شد، دوربین است. در حالی که iP14 از سیستم دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی استفاده می کند، 15 از سیستم دوربین دوگانه پیشرفته تری استفاده می کند که به 48 مگاپیکسل ارتقا یافته است. در عین حال، iP15دارای ویژگی Smart HDR 5 است که یک سیستم HDR حتی پیشرفته‌تر است. به لطف این سیستم دوربین پیشرفته، امکان گرفتن عکس های واضح تر و واضح تر در آیفون 15 وجود خواهد داشت.

در این بخش ما تفاوت ها را پیدا می کنیم. برای شروع، آیفون 14 دارای لنز اصلی 12 مگاپیکسلی است، در حالی که آیفون 15 دارای لنز اصلی 48 مگاپیکسلی است. دیافراگم از مدل به مدل دیگر از f/1.5 تا f/1.6 متغیر است. در مورد سنسور زاویه باز، ما هیچ تفاوتی پیدا نکردیم، هر دو مدل دارای یک لنز 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 هستند.

وقتی دوربین جلو را در نظر می گیریم، هر دو دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی هستند، در حالی که نسخه هوشمند HDR برای عکس ها به 5 در مدل 15 افزایش یافته است.

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ در صفحه نمایش

اگرچه به نظر می رسد که تفاوت های سمت نمایشگر چندان جدی نیست، اما تفاوت هایی وجود دارد که تفاوت زیر نور خورشید را به طور جدی افزایش می دهد. در حالی که 14 دارای وضوح 2532 × 1170 پیکسل است، 15 دارای وضوح صفحه نمایش کمی بالاتر از 2556 × 1179 پیکسل است. به این ترتیب می توان تصاویر واضح تری به دست آورد. تفاوت دیگر این است که در حالی که نسبت روشنایی صفحه نمایش 1200 نیت در بالاترین حد در روز 14 است، این نسبت تا 2000 نیت در 15 افزایش می یابد. به این ترتیب، هنگام استفاده از آن در زیر نور شدید خورشید، مشکلات مربوط به عدم مشاهده صفحه نمایش بسیار کمتر خواهد بود.

گلکسی تب S8FE

یکی دیگر از تفاوت های صفحه، همانطور که در بالا در مقاله خود ذکر کردم، یک بریدگی متحرک به نام جزیره پویا است که به نظر من یکی از بهترین ویژگی ها است. وقتی صحبت از صفحه نمایش به میان می آید، هر دو مدل یک پنل 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED مشترک دارند. آیفون 14 دارای رزولوشن 2532 در 1170 پیکسل است در حالی که آیفون 15 رزولوشن آن را با 2556 در 1179 پیکسل کمی افزایش می دهد. و کنتراست بالا و قابلیت روشنایی تا 2000 نیت در شرایط نور مستقیم خورشید. تفاوت اصلی در نرخ تازه سازی است که در آیفون 14 به 60 هرتز می رسد، در حالی که آیفون 15 دارای نرخ 120 هرتز است.

تبلیغات

یکی از ویژگی‌هایی که ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، اما در راحتی در دست گرفتن تفاوت ایجاد می‌کند، این است که گوشه‌های آیفون 15 کمی گرد در لبه‌های آن است که کار با آن را بدون قاب آسان‌تر می‌کند. در مورد پالت رنگ، آیفون 15 گزینه های متنوع تری از جمله صورتی، مشکی، زرد، آبی و سبز را ارائه می دهد، در حالی که آیفون 14 در رنگ های بنفش تیره، طلایی، نقره ای و مشکی فضایی عرضه می شود.

شباهت های ایفون ۱۴ و ۱۵

مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵

جدیدترین پرچمدار اپل، آیفون 14 پرو مکس، مورد استقبال علاقه مندان به فناوری قرار گرفت. با این حال، فاش های جدید نشان می دهد که آیفون 15 پرو مکس، که پرچمدار جدید این غول فناوری خواهد بود، ویژگی های بسیار مشابهی با مدل قبلی خود خواهد داشت. کاربری که پیش از این مشخصات فنی گوشی های آیفون 13 و 14 را در توییتر فاش کرده بود، این بار اطلاعاتی در مورد آیفون 15 پرو مکس به اشتراک گذاشت. با این حال، در میان ویژگی های فاش شده، به نظر می رسد تفاوت زیادی با iPhone 14 Pro Max وجود ندارد. بارزترین تفاوت بین این دو مدل که ویژگی های دوربین و صفحه نمایش یکسانی دارند، ظرفیت رم است.

آیفون 15 پرو مکس دارای ویژگی های بسیاری است که نسبت به مدل قبلی خود دارد. با توجه به اینکه اپل عموما با کیفیت صفحه نمایش و دوربین خود کاربران را به سمت خود جذب می کند، می توان گفت که آیفون 15 پرو مکس تنها یک بهبود نرم افزاری در این موارد ارائه می دهد. ویژگی های دوربین اصلی و صفحه نمایش همانند مدل آیفون 14 پرو مکس خواهد بود. دوربین اصلی آیفون 14 پرو مکس دارای رزولوشن 48 مگاپیکسل و دیافراگم f1/78است. انتظار می رود همین ویژگی های دوربین در مدل آیفون 15 پرو مکس نیز وجود داشته باشد.

تشخیص ورتو اورجینال و های کپی

مدل iPhone 14 Pro Max دارای صفحه نمایش 6.7 اینچی است که به عنوان Super Retina XDR تعریف شده است. این صفحه نمایش دارای نرخ رفرش 120 هرتز و رزولوشن 2796 در 1290 پیکسل است. وقتی به لیست مشخصات فنی آیفون 15 پرو مکس نگاه می کنیم، متوجه می شویم که این ویژگی های صفحه نمایش یکسان هستند.

افزایش رم توجه را به خود جلب می کند

با نگاهی به مشخصات فاش شده آیفون 15 پرو مکس، بارزترین تفاوت آن افزایش رم است. طبق لیست جدید فاش شده آیفون 15 پرو مکس که انتظار می رود با 6 گیگابایت رم عرضه شود، 8 گیگابایت رم خواهد داشت. گمان می رود که این به روز رسانی رم برای اطمینان از اینکه مدلی که با تراشه A17 Bionic عرضه می شود، کارایی کامل را از تراشه دریافت می کند، ساخته شده است.

سخن پایانی

دراین نقاله شما عزیزان را با نکات مهم در مقایسه ایفون ۱۴ و ۱۵ آشنا کردیم. آیفون 15 اکنون از جزیره دینامیک و تماس اضطراری SOS برخوردار است، عملکردهایی که قبلاً فقط در مدل های Pro در سری 14 دیده بودیم.

با توجه به قیمت‌ها، اپل تصمیم گرفته است تا قیمت مدل‌های سری 15 را در مقایسه با مدل‌های مشابه خود در سری 14 حفظ یا حتی کاهش دهد، این بدان معناست که کاربران می‌توانند با هزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر از آخرین نوآوری‌های فناوری لذت ببرند.

به طور خلاصه، آیفون 15 و آیفون 14 پرو از نظر طراحی، پردازنده و باتری شباهت های قابل توجهی دارند. با این حال، تفاوت در دوربین ها، فناوری صفحه نمایش و مواد مورد استفاده ممکن است بر انتخاب یک دستگاه نسبت به دستگاه دیگر تأثیر بگذارد. تصمیم نهایی به نیازها و ترجیحات فردی هر کاربر بستگی دارد.

اگرچه آیفون 15 نوآوری های چندان چشمگیری ارائه نمی دهد، به نظر من برخی از ویژگی های 14 پرو کاهش یافته و تلاش شده است تا آن را شبیه به یک نسخه ارزان تر جلوه دهد. نرخ به روز رسانی صفحه نمایش هنوز 60 هرتز است و ویژگی هایی مانند جزیره پویا معرفی شده است که باعث می شود دستگاهی کمتر از 14 Pro اما بهتر از 14 معمولی باشد. اگر 14 پرو گران به نظر می رسد و تمام ویژگی های آن برای شما جذاب نیست، 15 مدل کمی ارزان تر است که می توان آن را به جای 14 پرو ترجیح داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + شانزده =